Domácí rady proti suchým očím

17. 4. 2018

Co funguje?

Znáte to, když Vás oči štípou a pálí, vypadají zarudle nebo Vás řežou a máte pocit písku v očích. Na vině může být problém se zvlhčováním očí  nebo dokonce syndrom suchého oka. Tento stav se může objevit, když drobné žlázy v očních víčkách a kolem nich nevytvářejí dostatek slz, aby udržely Vaše oči zdravé a vidění jasné. Pokud slzy plní svou funkci dobře, udržují povrch oka hladký, nic ho nedráždí, oko je hydratované a slzy vyplaví prach a drobné částečky a chrání oko před infekcí. Zdravé oči vytvářejí slzy po celý den, znovu a znovu každý den, aby zůstaly zvlhčené. Někdy však v důsledku určitých onemocnění, léků, antikoncepce nebo i vyšším věkem dochází v očích ke snížení tvorby slz. Zvláštní kapitolou jsou pak nositelé kontaktních čoček a lidé, kteří se pohybují v prostředích, kde k vysušování dochází velmi rychle, máme na mysli vítr, vysokou nadmořskou výšku a klimatizované prostory. Syndrom suchého oka se může také objevit, když oči nevytvářejí "správné" složení slz, které umí z očí odplavit drobné částečky nebo udrží povrch oka dostatečně zvlhčený. Způsob, jakým můžete svým očím pomoci, závisí na příčině suchosti. V některých případech může pomoci lékař tím, že vyléčí příčinu nebo nemoc způsobující syndrom suchých očí; nebo Vám může předepsat léky, které pomáhají očím vytvořit více vlastních slz nebo navrhne řešení, jak snížit množství slz, které příliš rychle opouštějí oko.

 

Pro úlevu od svědících a podrážděných suchých očí můžete však něco udělat i Vy. Vyzkoušejte následující jednoduché rady:

  1. Teplé obklady:

    Obsah slz je tvořen 3 složkami – mazovou částí, mucinovou a vodnou složkou. Oči potřebují všechny tři složky, aby zůstaly vlhké a zdravé. Zanícená a šupinatá oční víčka mohou ucpat mazové žlázky nacházející se na okraji víček, které jsou zodpovědné za udržení stability slzného filmu na oku. V tomto bodě je důležitá oční hygiena. Ucpání těchto žlázek může být způsobeno nedostatečným odlíčením očních partií, nedostatečným odstraněním odumřelých epitelových buněk a jejich ulpíváním na okrajích víček a řas. Ke zmírnění těchto potíží namočte čistou žínku do teplé vody, vyždímejte a přiložte na zavřené oko na dobu minimálně jedné minuty. Jemně tlačte na okraj očního víčka svým prstem, abyste pomohli vytlačit ven maz z ucpaných žláz. Vlhké horko pomáhá uvolnit maz ve žlázách. Často žínku namáčejte, aby zůstala teplá. Teplé obklady se mohou použít každý den ke snížení zánětu, i když už se stav očí zlepší. Krusty na řasách odstraníte omýváním očních víček a také pokožky kolem včetně obočí. To může pomoci udržet zánět očního víčka pod kontrolou. Můžete k tomu použít malé množství dětského šampónu nebo jemného mýdla  a ukazováčkem si jemně masírovat zavřené oči až do blízkosti řas. My vám můžeme doporučit micelární vodu, která je z našeho pohledu nejlepší volbou. Snažte se vyhnout přípravkům s olejovou bází.

  2. Častější mrkání:

    Sledování obrazovky počítače má za následek snížení počtu mrknutí za minutu. Snažte se proto často mrkat, když pracujete na počítači. Další jednoduchý trik, jak udržet oči zvlhčené, když pracujete na počítači je nastavení obrazovky počítače tak, aby byla pod úrovní očí. Nebudete pak muset otevírat oči tak doširoka, což může pomoci zpomalit vypařování slz mezi mrknutími.

  3. (Přirozeně) mastné ryby:

    Losos a tuňák nebo sardinky, pstruh a makrela obsahují omega-3 mastné kyseliny. Průzkumy ukazují, že tyto zdravé tuky přispívají k lepšímu fungování mazových žláz v oku, což může zmírňovat podráždění očí. Mezi další potraviny s vysokým obsahem omega-3 tuků patří vlašské ořechy, rostlinné oleje (např. řepkový a sojový) a lněné semínko. Omega-3 mastné kyseliny můžete brát také ve formě pilulek nebo tabletek. Pokud ryby nemáte rádi, tak jejich nedostatek můžete takto doplnit.

  4. Dostatek tekutin:

    Všechny části Vašeho těla potřebují vodu, aby zůstaly zdravé, včetně očí. Pití vody pomáhá udržovat oči zvlhčené. Neodkládejte však pití až do chvíle, kdy budete pociťovat žízeň. V tu dobu už můžete být lehce dehydratovaní. Namísto toho si dejte za cíl vypít během dne osm až deset sklenic. Pokud nemáte rádi obyčejnou vodu, můžete si dát jakoukoliv jinou tekutinu, která neobsahuje alkohol nebo kofein. Můžete si také pomoci na vodu bohatými potravinami, jako jsou okurky nebo vodní meloun nebo polévka. Jeden ze způsobů, jak zjistit, zda jste dobře hydratování: zkontrolujte si svou moč. Pokud je téměř průsvitná nebo světle žlutá, máte pravděpodobně dostatečný příjem tekutin.

  5. Používejte ochranné sluneční brýle (tzv. wraparound).

    Tímto způsobem si můžete pomoci chránit oči před vysušujícími větry, jejichž následkem je rychlejší vypařování slz. Doma se pak vyvarujte foukání vzduchu do očí  vysoušečem na vlasy, z klimatizace nebo větráku.

  6. Zvlhčovače a filtry.

    Je to způsob, jak zvlhčit suchý vzduch doma. Pokud postavíte hrnec s vodou do blízkosti topení nebo radiátoru, bude to mít stejný efekt. Čistička vzduchu, která filtruje prach a další částečky, může také dobře posloužit jako prevence syndromu suchého oka. 

Blepharitis
suché oko
Blepharitis-2

Pár slov k zopakování ohledně očních kapek. Volně prodejné oční kapky fungují stejně jako slzy a mohou být užitečné. Prodává se jich mnoho značek. Některé obsahují konzervanty, takže vydrží déle, avšak takové kapky používané příliš často mohou podráždit oči. Oční kapky bez konzervantů jsou také dostupné, nebo i konzistencí hustší masti. Poradit o vhodnosti použití nebo doporučit jiný přípravek Vám může Váš oční specialista. 

Kapky, které pro suché oči ale nejsou vůbec vhodné: kapky proti zarudnutí, které mohou po čase Vaše oči ještě více podráždit.

S úctou k Vašim očím a stop jejich suchosti,

Mgr. Simona Bramborová DiS.

 

Zdroj foto vlastní KontaktníCocka.cz

 

Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail

Článek pro Vás připravila:

Mgr. Simona Bramborová, DiS. 
oční optik a registrovaný optometrista
 
Mgr. Simona Bramborová DiS., oční optik - registrovaný optometrista
  • v současné době studuje doktorský program Lékařská biofyzika
  • v oboru oční optika pracuje 8 let a praxi optometristy vykonává již přes 7 let
  • pravidelně a aktivně se účastní jak českých, tak i zahraničních konferencí a kongresů v oboru optometrie
  • je specialistou na vyšetření binokulární rovnováhy a následné možné korekce
A CO JI BAVÍ?!
  • volný čas Simona věnuje své rodině a pokusům o zahradničení
  • pokud vyšetří ještě trochu volného času, tak se ráda začte do knihy

Buďte s námi v kontaktu

Facebook Instagram Twiter
Jsme první e-shop pro čočky <strong>vedený optometristy</strong>
Jsme první e-shop pro čočky vedený optometristy
<strong>100 % zákazníků doporučuje </strong>náš e-shop
100 % zákazníků doporučuje náš e-shop
<strong>Průměrná doba dodání</strong> zboží jsou 2 dny
Průměrná doba dodání zboží jsou 2 dny
Neustále zlepšujeme <strong>rychlost dodání</strong>
Neustále zlepšujeme rychlost dodání
Provozovatel webu, Šárka Hánělová, DiS., Habřinská 951, 530 06 Pardubice, IČO 72963671, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely. Více informací