Spánek a oči

26. 2. 2019
KontaktnĂ­ ÄŤoÄŤka

Jaký má vliv světlo na kvalitu našeho spánku, abychom byli svěží a výkonní přes den?

Dá se říct, že naše oči nikdy nespí, a tak je jasné, že jistý druh odpočinku potřebují. Lidské oko se totiž neustále pohybuje, a to dokonce i při spánku. Hodnotný spánek je přesto pro zdraví oka velmi významný.

Ložnice by měla být dobře zatemněná, televizi a počítač je lepší vypnout alespoň 90 minut před usnutím a nejlépe je v ložnici vůbec nemít.

Modré světlo, které elektronické přístroje vyzařují, totiž potlačuje tvorbu hormonu melatoninu, který ovlivňuje biorytmy v těle. Před spaním je lepší odložit i mobilní telefon, na večerní svícení jsou vhodnější obyčejné žárovky (teplé světlo) než oblíbené LED osvětlení.

Usínání u televize nebo monitoru počítače

Usínání při sledování oblíbeného seriálu, vyřizování korespondence nebo hraní her na mobilu těsně před spaním je v současné době velmi oblíbené nejen u nejmladší generace. Modré světlo, které vyzařuje veškerá elektronika i některé LED žárovky, ale významně ovlivňuje kvalitu spánku. „Modré světlo potlačuje tvorbu hormonu melatoninu, který se tvoří jen za tmy a který reguluje usínání a jednotlivé fáze spánku. To oddálí usnutí a snižuje celkovou kvalitu spánku. Během spánku naše tělo, a tedy i oči regenerují, proto nekvalitní nebo nedostatečný spánek může způsobit například únavu očí, syndrom suchého oka, otoky víček a jiné potíže,“ vysvětlil Pavel Stodůlka, přednosta očních klinik Gemini.

Vliv světla na kvalitu spánku

Ložnici je dobré zatemnit. Pokud to z nějakého důvodu není možné, dobře poslouží i spánkové masky. „Světlo v ložnici nepříznivě ovlivňuje průběh spánkových cyklů, přestože oči vlastně nikdy nespí. Oči pod zavřenými víčky neustále vykonávají koordinované pohyby. V takzvané NREM fázi spánku vykonávají jen pomalé valivé pohyby, v REM fázi spánku jsou typické velmi rychlé pohyby očí. Pravidelné střídání těchto spánkových cyklů je důležité pro dostatečnou regeneraci oka po celodenní námaze. Čím méně je světla v místnosti, kde spíme, tím je spánek účinnější a hlubší,“ upozornila Jarmila Šneidrová, lékařka očních klinik Gemini.

Kontaktní čočka
Kontaktní čočka
Kontaktní čočka

Spíte s otevřenýma očima? Pozor!

nekvalitním spánkem mohou souviset i různé spánkové poruchy. Jednou z těchto poruch je spánek s otevřenýma očima. Je to onemocnění velmi nepříjemné a může být i nebezpečné. Pokud je oko nebo oči ve spánku otevřené nebo nedovřené, rohovka není dostatečně chráněná a dochází k jejímu vysychání, dále k možným zánětům, poškození rohovky a následným poruchám vidění. Příčiny mohou být různé, s návštěvou specializovaného lékaře je ale ve všech případech lepší neotálet.

Příčina spánku s otevřenýma očima může být jak na straně oka, tak na straně víčka a je potřeba tyto aspekty důkladně vyšetřit.V případě oka může jít o vývojovou poruchu, takzvané velké oko nebo oko, které příliš vystupuje z očnice. To se vyskytuje u onemocnění štítné žlázy, u nádorových onemocnění, zánětů nebo například po úraze.V případě víček se často jedná o obrnu lícního nervu nebo o poúrazový či pozánětový stav. Ať tak či tak, je potřeba se tomuto problému věnovat důkladně.

Důležitá je prevence přes den

Hodnotný spánek je pro zdravý zrak nezbytný, nestačí ale pár minut před spaním - o oči je třeba pečovat během celého dne. Zejména celodenní práce s počítačem je pro lidský zrak velice vysilující. Abychom oči zbytečně neunavovali, je potřeba pracovat a provádět veškeré každodenní činnosti při vhodném a dostatečném osvětlení. Při práci s počítačem je důležité sedět ve správné vzdálenosti od monitoru, jako ideální se uvádí vzdálenost okolo 60 centimetrů. Neměli bychom zapomínat na pravidelné přestávky, kdy očím dovolíme přeostřit na vzdálené předměty a uvolnit tak jejich zaostřování.
Vhodné je podívat se z okna na vzdálenější předměty, projít se po kanceláři, osvěžit si oči zvlhčujícími kapkami nebo si je na chvíli zavřít.

Klidný a ničím nerušený spánek přeje

Mgr. Simona Bramborová DiS.

 
Všechny foto zdroj: www.coopervision.cz                                                 

Článek pro Vás připravila:

Mgr. Simona Bramborová, DiS. 
oční optik a registrovaný optometrista
 
Mgr. Simona Bramborová DiS., oční optik - registrovaný optometrista
  • v současné době studuje doktorský program Lékařská biofyzika
  • v oboru oční optika pracuje 8 let a praxi optometristy vykonává již přes 7 let
  • pravidelně a aktivně se účastní jak českých, tak i zahraničních konferencí a kongresů v oboru optometrie
  • je specialistou na vyšetření binokulární rovnováhy a následné možné korekce
A CO JI BAVÍ?!
  • volný čas Simona věnuje své rodině a pokusům o zahradničení
  • pokud vyšetří ještě trochu volného času, tak se ráda začte do knihy

Buďte s námi v kontaktu

Facebook Instagram Twiter

Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail
Jsme první e-shop pro čočky <strong>vedený optometristy</strong>
Jsme první e-shop pro čočky vedený optometristy
<strong>100 % zákazníků doporučuje </strong>náš e-shop
100 % zákazníků doporučuje náš e-shop
<strong>Průměrná doba dodání</strong> zboží jsou 2 dny
Průměrná doba dodání zboží jsou 2 dny
Neustále zlepšujeme <strong>rychlost dodání</strong>
Neustále zlepšujeme rychlost dodání
Tyto webové stránky používají soubory cookies za účelem poskytování služeb v souladu s pravidly cookies. Pokračováním na těchto webových stránkách souhlasíte s jejich používáním. Více informací