Monitor a naše oči

25. 3. 2019
KontaktnĂ­ ÄŤoÄŤka

Digitální únava očí - fenomén dnešní doby?

Život v dnešní době je neodmyslitelně spojován s používáním digitálních zařízení, jako jsou notebooky, počítače, tablety či chytré telefony. To, že dlouhodobý pohled na monitor může mít i velmi nepříznivý vliv na oči, jste již nejspíše slyšeli nebo četli, ale asi si většinou problémy se zrakovou únavou nespojíte přímo s tímto. A pokud ano, tak je to až ve chvíli, kdy se začnou projevovat první příznaky, tzv. digitální únavy zraku.
Digitální únava zraku se tak stává hojně diskutovaným symbolem moderní současnosti.

O co jde a jak ji poznat?

Stav se charakterizuje jako potíže s viděním či zaostřováním a nepříjemné pocity očí, které se objevují v souvislosti s prací na počítači nebo tabletu či telefonu. Kromě rozmazávání vidění sem patří i bolest krku či ramen a také pálení a řezání při mrkání nebo i v mezidobí mrkání.

Kdo tímto problémem trpí častěji?

Digitální únava zraku nejvíce trápí mladé lidi ve věku od 18 do 35 let.

Důvod je jednoduchý - intenzivní používání monitorů, vysoké pracovní nasazení, práce i v pozdních večerních i nočních hodinách.
Velký počet mladých lidí nejvíce trpí tím, že si ani neuvědomí, že mají potíže s oční vadou, kterou si zatím nenechali vyšetřit. Obzvláště malé refrakční vady si člověk nemusí uvědomovat a jsou to právě ony, které mohou při sledování drobného písma na monitoru výrazně zhoršit potíže.
 
Další rizikovou skupinou jsou nositelé kontaktních čoček.
 
Aby kontaktní čočky dokázaly poskytnout ostré vidění a příjemný pocit, musí být správně vybrány očním specialistou, nejlépe optometristou. Význam má jak dioptrická hodnota každého oka, tak i materiál a tvar čočky - tj. parametry zakřivení, průměru, apod.
Řada nositelů dnes význam odborně vedené aplikace kontaktních čoček podceňuje a výběr uskutečňují sami na základě recenze či doporučení známých. Tím se však vystavují riziku nejen vážných zdravotních komplikací, ale i zmiňovanému nepohodlí při sledování monitoru a displeje.
Kontaktní čočka
Foto zdroj: www.ursapharm.cz
Kontaktní čočka
Foto zdroj: www.coopervision.cz
Kontaktní čočka
Foto zdroj: www.coopervision.cz

Co stojí za potížemi?

Syndrom digitální únavy zraku je komplexním problémem, ne pouze otázka očí. Bohužel neexistuje jediná příčina. Naopak za nepříznivé lze označit řadu činitelů.

První skupina představuje oční vady. Patří sem již dříve zmiňovaná nekorigovaná oční vada, nebo chybně nebo nedostatečně korigovaná oční vada. Lidé si často nepřipouštějí, že se jejich zrak mohl zhoršit a nosí stále stejné dioptrie i mnoho let. Oči se ale mění v průběhu celého života, a tak i dioptrie se doporučují pravidelně kontrolovat. Podobně může vadit oční astigmatismus. Zhruba každý třetí nositel brýlí potřebuje k ostrému vidění i cylindr. Ten se však často - zejména při nošení kontaktních čoček - zanedbává. Přitom výzkumy ukazují, že i malou hodnotu cylindru je vhodné zahrnout do korekce kontaktními čočkami, protože vede ke zlepšení ostrosti vidění. Pokud není cylindr vhodně korigován, výsledkem pak je neostré vidění a snaha o doostřování přimhouřením nebo náklonem hlavy.

A právě mžourání očí vede kromě vrásek i ke zvýšenému napětí svalů v okolí oka a následnému pocitu únavy.

Specifickým problémem je pak zaostřování do blízka, tzv. akomodace.

Čím je čtený text blíže k očím, tím je zaostřování náročnější.

Mobilní telefon běžně držíme o 15 až 20 cm blíže, než tištěný text a nároky na akomodaci tak přibývají. Schopnost zaostřování však klesá s věkem a je nejčastějším důvodem pro nošení brýlí do blízka po 40. roce života. Při používání displeje v kratší vzdálenosti je potřeba zaostřování nepřirozeně vysoká, a tak potíže se zaostřováním začínají trápit i poměrně brzy před čtyřicítkou. Soustředěný pohled na monitor v prostoru je náročný i pro oči jako pár. Obě oční osy se musí přesně stočit tak, aby se protnuly v rovině monitoru, a toto nastavení dlouhodobě udržovat. Pokud navíc potřebujete občas zaostřit na jiný monitor, do papíru na stole, nebo na telefon, je potřeba přesné koordinace ještě více. Pokud Vaše oči toto nezvládnou, objevuje se dvojité či rozmazané vidění a bolesti hlavy, astenopické potíže. To, jak tuto zátěž snáší konkrétní člověk, lze posoudit jedině při pečlivém očním vyšetření.

Další zdroj problémů je spojen s povrchem očí a s kvalitou slz. Soustředěný pohled na monitor vede k tomu, že přestáváme mrkat. Při každém mrknutí se celý povrch oka pokryje novou dávkou slz. Pokud mrkáte málo, vrstva slz nedrží pohromadě a oční povrch osychá. To vede k pocitům pálení a řezání. Podporuje to i suché prostředí v kanceláři s klimatizací nebo zapnutým ústředním topením. Pokud člověk navíc nosí kontaktní čočky z materiálu, který snadno podléhá dehydrataci, potíže jsou o to horší. Osychající kontaktní čočka doslova vysává vodu ze slz a oči pálí a řežou.

Posledním faktorem, je uspořádané pracoviště. Jedná se o vzdálenost a umístění monitoru, velikost písma i jas obrazovky a dokonce osvětlení místnosti. Krátká vzdálenost monitoru, pozice nad úrovní očí, vysoký jas a malé písmo vedou k zatížení akomodace, osychání povrchu oka a oslnění.

Jak předcházet potížím?

Je potřeba hlídat všechny tři oblasti. Základem jsou správné brýle nebo kontaktní čočky.

Aktuálně je na trhu řada speciálních brýlových čoček, které jsou přímo určeny pro snížení únavy při práci s počítačem. Jejich optika je navržena tak, aby snížila zatížení při pohledu do blízka a usnadnila přeostřování na různé vzdálenosti.

Nově jsou k dispozici i kontaktní čočky se stejnou funkcí. Tyto čočky jsou navíc vyrobeny z materiálu, který vyhovuje i suchému prostředí v kancelářích a oči nevysušuje.

Důležitá je pak i ergonomie práce. To znamená nastavit si počítač tak, abyste měli oči při práci skloněné směrem dolů, nastavit si optimální velikost písma i jasu na monitoru. Zapomínat byste neměli ani na dostatečný pitný režim, pravidelné mrkání a hlavně přestávky v práci.
 
Základní protiúnavové pravidlo říká:
každých 20 minut, uvolnit oči alespoň na 20 vteřin pohledem do dálky nebo oči zavřít, pokud nemáte příliš velkou kancelář.

 

Přeji Vám odpočinuté a dobře fungující oči,

                     Vaše Simona

 

 

 

Článek pro Vás připravila:

Mgr. Simona Bramborová, DiS. 
oční optik a registrovaný optometrista
 
Mgr. Simona Bramborová DiS., oční optik - registrovaný optometrista
  • v současné době studuje doktorský program Lékařská biofyzika
  • v oboru oční optika pracuje 8 let a praxi optometristy vykonává již přes 7 let
  • pravidelně a aktivně se účastní jak českých, tak i zahraničních konferencí a kongresů v oboru optometrie
  • je specialistou na vyšetření binokulární rovnováhy a následné možné korekce
A CO JI BAVÍ?!
  • volný čas Simona věnuje své rodině a pokusům o zahradničení
  • pokud vyšetří ještě trochu volného času, tak se ráda začte do knihy

Buďte s námi v kontaktu

Facebook Instagram Twiter

Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail
Jsme první e-shop pro čočky <strong>vedený optometristy</strong>
Jsme první e-shop pro čočky vedený optometristy
<strong>100 % zákazníků doporučuje </strong>náš e-shop
100 % zákazníků doporučuje náš e-shop
<strong>Průměrná doba dodání</strong> zboží jsou 2 dny
Průměrná doba dodání zboží jsou 2 dny
Neustále zlepšujeme <strong>rychlost dodání</strong>
Neustále zlepšujeme rychlost dodání
Tyto webové stránky používají soubory cookies za účelem poskytování služeb v souladu s pravidly cookies. Pokračováním na těchto webových stránkách souhlasíte s jejich používáním. Více informací